CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

keskiviikko 8. lokakuuta 2008

Retki Tokion Ghibli Museoon

Torstaina etsimme aamupalan jälkeen Lawsonin, josta sai ostaa liput Ghibli museoon. Liput ostettiin automaatilla, joka oli totaalisen japaniksi, olimme printanneet netistä ohjeet, mitä nappia painaa milloinkin, mutta ilman myyjän apua emme todennäköisesti olisi hommasta kovin nopeasti suoriutuneet. Pelkäsimme ettei lippuja olisi tarjolla noin lyhyellä varoitusajalla, ne kun tulevat myyntiin aina 3kk jaksoissa ja niitä on tarjolla vain rajoitettu määrä. Museoon pitää ostaa liput tietylle kellonajalle, sinne sai mennä muistaakseni klo 10, 12, 14 ja 16, me valitsimme jälkimmäisen ja tuolle torstaille.

Kävimme ensin Kinokyniua-nimisessä kirjakaupassa ja lounaalla amerikkalaistyyppisessä ravintolassa. Kirjakaupasta Säde löysi yllättäen luettavaa mm. muutaman englanninkielisen Pokemon-kirjan.

Lähdimme kohti Mitakaa tietenkin taas metrolla. Mitakan pysäkiltä oli museoon n. kilometrin mittainen matka ja päätimme kävellä, sillä ilma oli kaunis ja samoin ympäristö.

Tällaisia mukavia kylttejä oli muutama matkan varrella.

Samoin tällaisia jalanjälkiä.

Näimme kauniita taloja ja pieniä kauniita pihoja, yhdellä pihalla oli tällainen pieni kissa :-)

Näimme todella pieniä ja kauniita taloja, kaikki tila oli todella käytetty tontilla hyväksi. Tämäkin talo oli kadun varresta leveämpi, toisestä päästä ehkä n. 2 metriä.

Viimeinen pätkä käveltiin puiston reunaa pitkin.

Näimme useammankin hämähäkin.

Melkein perillä!

Museon sisällä ei saanut ottaa kuvia, joten otimme muutaman kuvan ulkoa, tässä tytöt Totoron kanssa.

Mikä on Ghibli?

Wikipedia kertoo mm. näin:

Studio Ghibli (jap. スタジオジブリ) on japanilainen animaatiostudio. Sen anime-elokuvat ovat mielikuvituksellisia, tunteellisia ja laajasti kehuttuja ympäri maailmaa.

Henkien kätkemä on Ghiblin ensimmäinen elokuva, joka esitettiin laajassa levityksessä Suomen elokuvateattereissa. Muut laajaan teatterilevitykseen päässeet Ghibli-elokuvat ovat Kissojen valtakuntaLiikkuva linnaNaapurini Totoro, jonka YLE näytti jo 90-luvun alkupuolella nimellä Näkymätön ystävä. Viimeisinpänä teatterilevitykseen on päässyt Kikin lähettipalveluMaameren tarinat sekä Porco Rosso.

Museossa kävimme ensin pienessä teatterissa, missä näimme animaation päiväkoti-ikäisistä lapsista, jotka pääsivät suurelle meriseikkailulle, tuo kesti n. 20 minuuttia ja oli hauska ja mukava, hieman jännä.

Museo ei ollut kovin iso. Siellä oli kuitenkin useampi esittelyhuone. Osassa esiteltiin animaation ideaa, oli taidenäyttelyä, pystyi katsomaan uusimman elokuvan mainoksen ja kaikkein parasta lapsista oli päästä leikkimään kissabussiin

Kiertelemille pari tuntia ja poistuimme kaupan kautta. Mukaan lähti mm. pari pientä mustapalleroa, pieni kissabussi-pehmolelu, vihkoa, kynää ym. mukavaa. Ennen pois lähtöä kävimme vielä kahvilassa.

Jos olet Tokioon menossa, niin katso ihmeessä pari Studio Ghiblin elokuvaa, jos eivät ole ennestään tuttuja ja tee reissu tuonne museoon!

Anonyymi kirjoitti...

IIIIHANIA kuvia, etenkin se "kissa" ja tuo capuccinokupponen lopussa.

Maailmanloppua lykätäksemme minulla on haaste tarjolla, alkujaan Hullujen Päivien innoittama "harkitse joka ostosta" -bänneri kiertää... tule hakemaan jos haluat, se käy yleismaailmalliseksi ohjenuoraksi.

=)

Sennie kirjoitti...

Jee, lomakuvia täällä! Kiitos nojatuolimatkasta :)

Mrsme kirjoitti...

Maurelita, käynpä noukkimassa!

Sennie, ole hyvä, mukavaa loppuviikkoa!